detail

Zwoele Zomernachten


Van middernacht tot zomernacht, van extase na een nachtelijke vrijpartij tot de nacht op een kerkhof bij het graf van een geliefde.
Frank Fahner - piano en Ellen Pieterse - mezzosopraan nodigen u uit voor een muzikale nacht met vier eigenzinnige componisten.




Gustav en Alma Mahler

Gustav Mahler (1860-1911) geldt als een van de belangrijkste dirigenten uit zijn tijd. Tegenwoordig wordt hij ook gezien als de man die de late romantiek wist te verbinden met de moderne klassieke muziek. Hij haalde zijn inspiratie niet uit het bewogen sociale leven zoals zijn vrouw dat leidde, maar vond die in de stilte van de natuur.
In de vijf beroemde Rückert Lieder horen we zijn meesterschap. Hij weet als geen ander de emotionele ondertoon van de gedichten te verklanken; van lichtvoetige vreugde tot grote levensvragen. In elk lied klinkt bovendien een enorme sensualiteit die de aantrekkingskracht op zijn vrouw Alma Schindler-Mahler (1879-1964) mogelijk verklaart.

Druk sociaal leven

Hoewel Gustav Mahler zijn vrouw als professionele bedreiging zag, zei hij op zijn sterfbed dat zij eigenlijk meer talent had dan hij. Toch had hij haar het componeren verboden omdat dat in het Oostenrijk van 1900 ongepast was voor een vrouw. Zij ging de strijd niet aan en componeerde tijdens hun huwelijk niet. Gezegend met een legendarische schoonheid leidde ze daarentegen een druk sociaal leven en had een aantal prominente minnaars.
Na het overlijden van Gustav Mahler in 1911 legde zij zich weer toe op het componeren. Ze bleek zo kritisch dat ze een groot aantal van haar composities vernietigde. Het merendeel raakte echter verloren in de Tweede Wereldoorlog nadat zij voor de Nazi’s was gevlucht vanwege haar toenmalige man, de Joodse schrijver Franz Werfel. In het werk van Alma horen we de invloed van Arnold Schönberg. Hij inspireerde haar tot gedurfde wendingen in harmonie en tonaliteit, oorstrelende melodieën en gepassioneerde hoogtepunten.

Henri Duparc

Van het werk van Henri Duparc (1848-1933) is maar weinig bewaard gebleven omdat hij, evenals Alma Schindler-Mahler, het grootste deel van zijn oeuvre vernietigde. In het overgebleven werk is de invloed van Richard Wagner hoorbaar, met name in het samengaan van het pianospel en de zangstem.

Hector Berlioz

Hector Berlioz (1803-1869) nam geen blad voor de mond. Zijn eigengereidheid was niet alleen spreekwoordelijk maar kwam zeker ook voort uit een onstuimig gevoelsleven en een eindeloze fantasie. Toen hij de cyclus Les Nuits d’été schreef, leed hij hevig doordat zijn huwelijk was gestrand. De gedichten van Théophile Gautier paste goed bij zijn stemming, want Gautier beschreef de liefde veelal in combinatie met de dood. Berlioz toonzette ze op grootse wijze, met brede emotionele gebaren en dramatische wendingen.